Kaksplus.fi

keskiviikko 22. kesäkuuta 2016

Ihanat Nokkosletut!

Eilen iltapalalla oli T:n jo kovasti toivomia Nokkoslettuja.
Huomasitteko, kirjoitin Nokkosletut isolla alkukirjaimella - ihan siksi, että mielestäni Nokkonen ansaitsee sen. Ihan mieletön kasvi!


Kuunnelkaapa tätä;
Nokkonen sisältää C-vitamiinia viisinkertaisesti appelsiiniin verrattuna, 
rautaa seitsemänkertaisesti pinaattiin verrattuna, 
kalsiumia enemmän kuin maito ja piitä enemmän kuin lehtikaali.
Lisäksi Nokkonen sisältää mm. mangaania, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä, kaliumia, A-, E-, K1- ja B-vitamiineja.
Suomessa Nokkonen sisältää kaikista kasveista eniten mineraalisuoloja ja on Suomessa kasvavista kasveista selkeästi ravintopitoisin ja terveellisin. 

Nokkosen terveysvaikutuksia on paljon ja sen on tutkittu mm. tasaavan verenpainetta, alentavan verensokeria, nostavan hemoglobiinia ja punasolujen määrää, kiihdyttävän aineenvaihduntaa, edistävän ruoansulatusta ja normalisoivan suolen toimintaa.

Nokkostahan voi käyttää ihan mihin vain, sämpylöihin, keittoihin, smoothieihin, munakkaaseen jne. 
Maku on mieto, hieman pinaatin kaltainen, joten se ei hyppää esille kovin helposti, jonka takia sitä onkin helppo käyttää arjessa lähes missä vain.



Nokkosletut (20 isoa)

4 munaa
1 litra maitoa
5 dl vehnäjauhoja (meiltä loppui jauhot kesken, joten korvasin osan ohrahiutaleilla)
1 tl suolaa
3 rkl öljyä
1,5 dl ryöpättyjä nokkosenlehtiä silputtuina

Aloita ryöppäämällä nokkoset, eli huuhtelun jälkeen kiehauta ja painele kuivaksi.
Sen jälkeen silppua lehdet ja sekoita kaikki ainekset keskenään, 
anna turvota puolisen tuntia ja paista öljytyllä pannulla.

Nauti sellaisenaan tai vaikka hillon tai sokerin kera, nam!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...